lauantai 30. kesäkuuta 2012

Pentti Kirstilä: Miksi natsit eivät pidä viirupöllöistä

Tämä on pitkäaikainen suosikkini. Ostin ensimmäisen kappaleeni jostain poistomyynnistä markka-aikana kahdella kympillä (3,5). Jostain käsittämättömästä syystä teos puhuttelee minua koskettaen syvältä. Olen lukenut kirjan monta kertaa, mutta joka kerta löydän siitä jotain uutta. Kirja on myös innoittanut minua kirjoittamaan omaa proosaa sekä näytelmiä. Olen myös aloittanut sovittamaan tätä teosta näyttämölle. Kirjassa ei oikein kerrota mistään, mutta tarinaa tulee silti tuhdisti. Taustalla kulkee dystopia, joka ei ole suopea kaltaiselleni joutilaisuudesta nautiskelevalle torkkujalle. Kirstilä on päästellyt tässä lämiskässä ulos pahimpia höyryjään, jotka pään sisälle jäädessään saattaisivat räjäyttää termostaatin kappaleiksi. Useat luvut ovat monimerkityksisiä ja jatkuva sanoilla leikittely pysyy läsnä. Olen ostanut kirjan ainakin kymmenen kertaa ja jakanut sitä ympäriinsä. Tämä on paras lukemani suomalainen kirja, mutta en voi suositella sitä kenellekään, koska se on niin huono.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti